Dag 3 Uyuni en de zoutvlakte - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Carolien Heijmans - WaarBenJij.nu Dag 3 Uyuni en de zoutvlakte - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Carolien Heijmans - WaarBenJij.nu

Dag 3 Uyuni en de zoutvlakte

Blijf op de hoogte en volg Carolien

30 Juli 2015 | Bolivia, Uyuni

De dag van Uyuni en de zoutvlakte (salar de Uyuni). Dat was natuurlijk eigenlijk het doel van deze vierdaagse trip. Het was stiekem nog best een stuk rijden vanaf ons laatste hotel en elke keer als je dacht: "nu zijn we er", doemde er weer een bruine akker op.
Maar, na bijna 2 uur te hebben gereden, werd een grote witte vlakte zichtbaar. Maar dan echt groot.
De zoutvlakte van Uyuni is de grootste ter wereld - hoewel sommige websites en boeken beweren van niet - met zo'n 12.106m2 en 10 miljard ton aan zout. Het is zo wit dat het bijna pijn doet aan je ogen en je gedwongen wordt een zonnebril op te zetten.

Omdat de zoutvlakte bestaat uit een haast oneindig aantal witte hexagons - zouttegels hebben altijd 6 hoeken - kun je hier mooi experimenteren met diepte foto's. Zo kun je het laten lijken alsof je achterna gezeten wordt door een speelgoed draak of dat iemand ineens heel klein geworden is. Dit hebben Harm en ik ook gedaan. Gewoon omdat het kan.

Op de zoutvlakte is ook een eiland te vinden. Isla Incahuasi. Dit betekent 'eiland waar de incas woonden.' 40.000 jaar geleden was dit de top van een grote vulkaan die uitstak boven het gigantische zoutmeer. Nu is het een plek waar veel toeristen komen en grote cactussen groeien die wel 10m hoog kunnen worden. En dan te bedenken dat een cactus slechts 1cm per jaar groeit. De oudste cactus zou zo'n 12.000 jaar oud zijn. Ehhh...

Na de zoutvlakte zijn we naar Uyuni gereden om daar ook over te stappen in een andere jeep.
Uyuni zelf is een klein stadje en voor mij de kans om eens kennis te maken met de Boliviaanse bevolking. Deze verschilt namelijk erg van de Chileense. Al is het maar om de traditionele klederdracht die de vrouwen dragen: bolhoedje, grote rok, dikke panty's en een soort slofjes.
We hebben kort even over de markt gestruind. Kaarten gekocht voor mijn opa en oma, pinda's en gedroogde bananen ingeslagen en ik durfde het aan om een soort toetje, gemaakt van rode gelatine met daarop een grote toef opgeklopt eiwit, te proberen. Mmmm, lekker! Harm was bang dat ik er ziek van zou worden.

Net buiten Uyuni ligt overigens ook nog een kerkhof van treinen waar we zijn geweest. Uyuni was namelijk een knooppunt vanwaar vele mineralen naar Chili en Argentinië werden getransporteerd. Deze stoomlocomotieven worden echter niet meer gebruikt sinds de 19e eeuw en sindsdien staan de treinstellen daarom daar op een verlaten plek weg te roesten. Best een vreemd gezicht.

Nadat we waren overgestapt op een andere jeep, verliep de terugreis vooral erg stoffig. Op de een of andere manier leek er meer stof in de auto te komen dan op de weg voor ons. Ik moest dan ook regelmatig naar lucht happen.

  • 03 Augustus 2015 - 15:20

    Marjolein:

    Hoi Carolien,
    Ik ben voor jou een onbekende, maar in januari ga ik zelf richting Chili en ben ik alvast op zoek naar leuke verhalen en tips. Ik blijf jullie dus nog even volgen. Fijn ook dat je de namen van de reisorganisaties erbij vermeld, altijd handig!
    Fijne reis nog!

    Groetjes Marjolein

  • 03 Augustus 2015 - 23:12

    Marianne:

    Hallo samen Leuk verhaal met veel stof.Wat eten jullie zoal en drinken.Zijn de overnachtingeb goed?
    Leven er ook dieren.
    Al met al ik volg jullie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Uyuni

Zuid Amerika

Van Chili-Bolivia-Argentinië-Paraguay naar Rio in Brazilië!

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2015

Rio

15 Augustus 2015

Vogelpark Iguazu

14 Augustus 2015

Alweer sushi

13 Augustus 2015

Iguazu falls Argentinie

12 Augustus 2015

Laatste busreis
Carolien

Ik zou willen kunnen zeggen dat ik overal al geweest ben. Ik houd van reizen, maar tot nu toe zag ik voornamelijk de campings in Frankrijk (ik hou van kamperen!), wat steden in Europa, en oh ja; de West-kust van Noord Amerika. Hopelijk mag ik in de toekomst nog veel meer landen (continenten) bezoeken. Tja, wat wil je als je een wereldreiziger aan de haak slaat?!

Actief sinds 08 Juli 2015
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 16883

Voorgaande reizen:

07 Juli 2018 - 09 Augustus 2018

Kirgizië, Oezbekistan, Tajikistan

17 Juli 2017 - 22 Augustus 2017

Thailand, Laos, Cambodja

17 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

Zuid Amerika

Landen bezocht: